Školy letos hledaly odpovědi na otázku Jak vytvořit udržitelný svět, a to v kontextu energií. Cílem bylo, aby se žáci seznámili s problematikou energií v historii a v současnosti, uměli si dát do souvislostí téma energií s dalšími globálními tématy a dokázali posoudit možnosti energií v budoucnu (s ohledem na jejich udržitelnost).
Celý program se skládal ze čtyř aktivit:
1) Učitelé ve svých třídách zrealizovali výukové lekce, v rámci kterých žáci porovnávali výhody a nevýhody různých zdrojů energie, uvědomovali si propojenost světa, simulovali práci zastupitelů obce a vymýšleli řešení na zlepšení života v obci v zájmu udržitelného rozvoje.
2) Žáci se zúčastnili webináře zaměřeného na digitální dovednosti. Webinář vedla Kateřina Švidrnochová a žáci si během něj vyzkoušeli práci v programech Padlet, Canva a Storyboardthat.
3) Žáci využili dovednosti z webináře a za pomoci učitelů vytvořili digitální výstupy (např. komiksy, plakáty, videa nebo podcasty) na téma udržitelnost a energie.
Podívejte se na galerii vybraných žákovských digitálních výstupů:
4) Žáci a učitelé se zúčastnili online konference, která byla živě vysílána 15. 11. 2022. Hosty na konferenci byli:
Programu se zúčastnilo zhruba 533 žáků z 14 škol z celé České republiky.
Program a medailonky hostů si prohlédněte níže.
Podívejte se na záznam online konference:
Transformace energetiky pro ochranu klimatu a energetickou suverenitu
Tři čtvrtiny skleníkových plynů vzniká při spalováním fosilních paliv kvůli produkci energie. Těžba a dovoz fosilních paliv je navíc často mimo kontrolu států a jejich vlád. Současný výpadek plynu a ropy z Ruska je ilustrací globálního problému energetické nesoběstačnosti. Můžeme českou, evropskou i světovou energetiku transformovat na bezemisní a co více lokální? A tím se zasadit za ochranu klimatu a národní energetickou bezpečnost a jako bonus získat čistší ovzduší?
Marek Krčál je matematik, výzkumník a vývojář umělé inteligence, jehož koníčkem jsou témata spjatá s ochranou klimatu. Přispívá rovněž k projektu faktaoklimatu.cz.
Udržitelné komunity nejen z pohledu energetiky
Co jsou to udržitelné komunity? Jak souvisí s energetickými surovinami? Co znamená udržitelnost z pohledu energií? Kolik nám ještě zbývá uhlíkového rozpočtu? Proč se musíme rychle zbavit fosilních energií s tím, že je zásadní začít u sebe? A zároveň proč nestačí u sebe skončit a je třeba tvořit udržitelné komunity? Na tyto otázky odpoví ekologický aktivista z maringotky ve Valašských Kloboukách Petr „Ajs“ Kucka z Ekologického institutu Veronica.
Energetika jako součást konceptu nerůstu
Společným jmenovatelem klimatických a sociálních krizí dnešní doby je ekonomický systém, který upřednostňuje růst a zisk pro malou část společnosti na úkor naplňování potřeb většiny lidí a přírody. Během bloku se podíváme na jeho kritiku a představíme si koncept nerůstu, který je vizí ekonomiky a společnosti, která umožní žít dobrý život všem uvnitř planetárních limitů. Společnosti, kde nikdo nemá příliš málo a nikdo příliš mnoho. V rámci energetické krize, kterou dnes prožíváme, se musíme bavit nejen o tom, jaké zdroje energií používáme a budeme používat, ale také o snižování spotřeby, systémové změně a decentralizaci energetiky – s otázkami do takových debat přichází právě hnutí nerůstu.
Katarína Kováčová působí v organizaci NaZemi, kde je lektorkou globálního vzdělávání a součástí nerůstového týmu, jehož hlavním cílem je šířit povědomí o nerůstu v českém prostředí. V posledních měsících pracovala na přípravách nerůstové metodické brožuře pro vzdělavatele a vzdělavatelky. Když nestuduje a nepracuje, svůj čas tráví v klimatickém hnutí, konkrétně v kolektivu Limity jsme my, které pomocí občanské neposlušnosti usiluje o konec uhlí v ČR a klimatickou spravedlnost.
Jaké jsou reakce na Týden globálního vzdělávání 2022?
„Online konference je již po několikáté velmi dobře a kvalitně připravena. Žáci mají možnost slyšet zajímavé příspěvky odborníků na vždy vhodně a dobře vybraná témata, která reagují i na aktuální situaci – zdroje energie a problematika v současné době a především přínosné příklady jejich vrstevníků či škol z praxe, digitální výstupy. V dalších hodinách poté vždy ještě se žáky diskutujeme o příspěvcích, co žáky zaujalo a využíváme poznatků k obohacení hodin, neboť si žáci píší poznámky a body při sledování konference, co by z konference chtěli dovysvětlit či více probrat. Děkujeme moc za veškeré aktivity nejen v Týdnu globálního vzdělávání. Poskytujete nám zajímavé a pro žáky přitažlivé a obohacující výukové lekce, kterými můžeme rozšířit výuku i vyzkoušet se žáky moderní metody výuky, které aktivity nabízejí. Online konference super, pořádejte určitě dál veškeré aktivity, za které ARPOK moc chválíme a oceňujeme. Myslím, že právě školy, které dlouhodobě spolupracují s ARPOKEM a zapojují se do jeho aktivit, jsou na vysoké úrovni v tématice předávání globálních témat žákům ať již ve výchovně vzdělávacím procesu i v životě školy a komunity. A právě tyto, a především moravské, školy, dosahují pak na mnohá další celorepubliková ocenění či úspěchy např. i ve Světové škole – viz naše ocenění Cenou inspirace 2022 Světové školy. Dosáhli jsme ho i díky Vám – dlouhodobá podpora, inspirace, aktivity, projekty pro školy, vzdělávací materiály atd. DĚKUJEME!“
„Diskuze přinesla podněty a nápady pro život na vesnici a opatření ve škole.“
„Moc děkujeme na Vaší práci. Účast na Týdnu globálního vzdělávání jsme si užili a naučili se mnoho nového.“
„Bavilo mě přemýšlet o výhodách a nevýhodách zdrojů energie.“ (žák ZŠ Floriána Bayera Kopřivnice)
I letos proběhl v Praze Festival globálního vzdělávání, který pořádalo FoRS ve spolupráci se svými členskými organizacemi. Více informací zde.
Záznam panelové diskuze
ARPOK, o. p. s.
U Botanické zahrady 828/4
1. patro
779 00 Olomouc
Nenechte si uniknout nic z toho, co děláme, a přihlaste se k odběru novinek. Posíláme je jednou za cca 2 měsíce.
Naším zakladatelem je
Univerzita Palackého v Olomouci.