V rámci projektu Global Issues – Global Subjects (GIGS) vznikly 3 metodické materiály zpracovávající globální témata a Cíle udržitelného rozvoje do výuky konkrétních předmětů: matematika, český jazyk a občanská výchova/základy společenských věd. V každé publikaci jsou aktivity s rozličnými tématy – environmentální, sociální, ekonomické. Cílem projektu GIGS je komplexně podporovat učitele 2. stupně ZŠ a SŠ v začleňování aktuálních globálních témat do výuky jejich předmětů. Aby tedy bylo možné realizované aktivity i hodnotit vznikl soubor hodnotících nástrojů. Globální rozvojové vzdělávání totiž usiluje o přesah od pouhého předání znalostí, vyžaduje totiž hlubší sebepoznání a zároveň schopnost jednat v souladu se svými postoji a hodnotami. Vzniká tak i potřeba po komplexních možnostech hodnocení výuky.
Proč hodnotit?
Hodnotící nástroje ve výuce globálních témat nabízí škálu aktivit určených ke zjišťování postojů žáků k tématům, kterým se věnuje globální rozvojové vzdělávání. Aktivity jsou navrženy tak, aby bylo možné zhodnotit znalosti, dovednosti či stanoviska žáků k tématu předtím, než se mu pedagog věnuje v rámci své výuky. Zároveň je pak hodnotící aktivita zopakována a pedagog se přesvědčí, zda došlo k posunu a ovlivnění postojů a dovedností. Aktivity umožňují systematicky hodnotit výuku a zacílit výuku vybraných témat pro potřeby žáků.
Vytvořené nástroje pracují s tématy Cílů udržitelného rozvoje včetně citlivých témat jako je gender či migrace.
Hodnotící nástroje ve výuce globálních témat, které byly vytvořeny organizací RISC naleznete ke stažení zde.
ARPOK, o. p. s.
U Botanické zahrady 828/4
1. patro
779 00 Olomouc
Nenechte si uniknout nic z toho, co děláme, a přihlaste se k odběru novinek. Posíláme je jednou za cca 2 měsíce.
Naším zakladatelem je
Univerzita Palackého v Olomouci.