Historie

Nahlédněte s námi do historie organizace, která 13. 9. 2024 oslaví 20 let své existence. Děkujeme všem, kteří nám pomáhají naplňovat vizi ARPOKu.

ARPOK se od svého vzniku věnuje globálnímu vzdělávání, které bylo v ČR v roce 2004 v plenkách. První materiál o tom, co je globální vzdělávání vydala organizace Člověk v tísni v roce 2004. Takže by se dalo říci, jak je stará organizace ARPOK, tak je staré samotné globální vzdělávání v ČR. 

A jak to bylo od začátku? Nejprve jsme nabízeli „pouze“ 5 výukových programů pro 2. stupeň ZŠ a SŠ, se kterými jsme jezdili do škol v Olomouci a okolí. Jednalo se o praktické devadesátiminutové dílny s tématy, jako je chudoba, globální problémy, odlišnosti, migrace, světový obchod, rozvojová spolupráce a humanitární pomoc. Kromě témat přinášely do škol také tehdy ne úplně běžné metody výuky, jako brainstorming, práce ve skupinách, simulační hry aj. Nutno podotknout, že v té době se u nás také začínalo učit podle nových Rámcových vzdělávacích programů a naše aktivity spadaly do průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.

Postupně se začalo portfolio akcí pro školy rozšiřovat … přidali jsme další výukové programy, začali nabízet semináře pro pedagogy ve spolupráci s externími lektory.

Od roku 2007 jsme činnost začali zaměřovat na vlastní tvorbu aktivit a pustili jsme se do tvorby metodik pro učitelky a učitele. Protože jsme chtěli, aby se více měnil způsob výuky na školách, aby učitelé měli nástroje pro to, aby globální vzdělávání začleňovali do své výuky sami. Semináře jsme si už lektorovali sami.

Od té doby jsme vytvořili přes 30 metodických publikací. Lekce stavíme na konstruktivistickém modelu E-U-R a využíváme metod RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení). Stále přinášíme vyučujícím nové lekce, jak témata uchopit pomocí metod propojující spolupráci a rozvíjející kritické myšlení. Dává nám smysl toto pomocí lekcí rozvíjet, protože  měkké dovednosti mladá generace ve své dospělosti využije.

A co se změnilo? Postupně jsme se etablovali jako organizace, která připravuje pedagogům kvalitní materiály, které šetří čas a umožní jim efektivně začlenit témata, která nejsou úplně jednoduchá.

Snažíme se nabízet lekce vyučujícím různých předmětů, dříve jsme spolupracovali hlavně s vyučujícími občanské výchovy či základů společenských věd. Dnes připravujeme materiály pro další předměty a snažíme se tím školám otevírat cesty, které rozvíjí spolupráci mezi pedagogy v rámci školy a mohou tak uplatňovat mezipředmětové vazby.

Děkujeme všem, kteří pomáhají tvořit historii ARPOKu – zaměstnancům a zaměstnankyním, lektorkám a lektorům, podporovatelům z řad vyučujících, studentek a studentů, dárců a dalších, kteří pomáhají rozvíjet otevřenou a tolerantní společnost a aktivní zapojení lidí do dění kolem sebe. Bez vás by to nešlo! 


Činnost ARPOKu stručně

2004 | 13. 9. 2004 je ARPOK jako Agentura rozvojové a humanitární pomoci Olomouckého kraje zaregistrována v rejstříku o.p.s.

2005 | První projekt se věnuje osvětě veřejnosti, jsou to debaty s odborníky „Rozvojové večery“, které realizujeme až do roku 2019. Začínáme se zaměřovat na globální rozvojové vzdělávání a nabízíme 5 druhů výukových programů pro 2. st. ZŠ a SŠ (tématy jsou globální problémy, migrace, chudoba, světový obchod, humanitární pomoc s rozvojová spolupráce).

2006 | Přidáváme 2 výukové programy pro žáky 5. a 6. tříd ZŠ. Pořádáme semináře globálního rozvojového vzdělávání pro učitele za pomoci externích lektorů z organizace Člověk v tísni (Ondřej Nádvorník, Petr Chára).

2007 | Tvoříme první metodický materiál „Džbán plný kultur – prioritní země zahraniční rozvojové spolupráce ČR“. Začínáme sami lektorovat semináře pro pedagogy.

2008 | Tvoříme metodický materiál ANYANA-děti a svět“, který je určen pro MŠ a 1. stupeň ZŠ.

2009 | Spolu s organizací Společnost pro Fair Trade (dnes NaZemi) vydáváme metodický materiál „Svět do všech předmětů“, který nabízí 34 aktivit, které usnadní rozšíření výuky o globální rozměr do mnoha předmětů (např. ČJ, M, OV, CH, F, AJ). Připravujeme metodické materiály k multikulturní výchově, přibližující životy sedmi minorit žijící v ČR – Multikulti, menšiny v ČR.

 2010 | Realizujeme náš první evropský projekt „Global Curriculum“, součástí něho jsou studijní cesty pro učitele do britského Leedsu a afrického Beninu.

 2011 | Vydáváme metodickou příručku, která propojuje pohyb venku a globální témata „Globální rozvojové vzdělávání trochu jinak. Outdoorové a zážitkové hry.“ 

2012 | V rámci evropského projektu Global Curriculum vzniká publikace „Na STOPĚ začleňování globálních témat do výuky“, která nabízí lekce i z partnerských zemí projektu, tedy vytvořené beninskými, rakouskými, britskými a brazilskými vyučujícími. 

2013 | Od konce roku 2012 pracujeme na dvou mezinárodních projektech. Projekt „Experiencing the World“ s rakouskou organizací Südwind a slovinskou Humanitas vedeme sami. V projektu „Critical Review…“ jsme partnery v konsorciu vedeném italskou organizací. Oba projekty jsou zaměřené na nové nástroje pro pedagogy v začleňování globálního vzdělávání.
Zapojujeme se do programu „Světová škola“.

2014 |Měníme název organizace na  ARPOK o.p.s.  Počáteční písmena znamenají hodnoty, které vyznáváme:  Aktivita, Respekt, Propojenost, Odpovědnost, Komplexnost.

Realizujeme výzkum mezi pedagogy Postoje a potřeby učitelů ve vztahu ke globálnímu rozvojovému vzdělávání, který hledá odpovědi na otázku, co brání vyučujícím v realizaci globálního vzdělávání ve školách a jaký je ideální výukový materiál? 
Finišujeme 2 metodické příručky pro realizace projektových dnů – Svět v jednom dni – rozvojová témata v projektových dnech na 1. stupni ZŠ“ a  „Svět v jednom dni – rozvojová témata v projektových dnech na 2. stupni ZŠ“. Společně se Sluňákovem tvoříme publikaci propojující globální a environmentální témata – Enviglobe. Příručka pro začleňování globálně environmentálních témat do výuky.“
Poprvé se zapojujeme do evropského „Týdne globálního vzdělávání.“

2015 | V rámci mezinárodních projektů vydáváme publikace „Příčiny a důsledky. Témata globálního rozvojového vzdělávání v historických souvislostech pro 2. stupeň ZŠ a SŠ“ a „Poznáváme svět“, „Jonáš cestuje“ a „Přihlížet nebo jednat?“
Pořádáme 1. ročník konference Učíme o globálních souvislostech.

2016 | V rámci projektů Migrace není legrace“ a „Na cestě“ se věnujeme tématu migrace a pracujeme s metodou živá knihovna. 

2017 | Navazujeme spolupráci s učitelskými obory na Univerzitě Palackého v Olomouci a realizujeme vstupy do výuky pro studenty a studentky.

2018 | Od konce roku 2017 rozjíždíme nové mezinárodní projekty „Global Issues – Global Subjects“ a „Get up and Goals!“ 

2019 | Realizujeme „Výzkum potřeb pedagogů v oblasti GRV v rámci projektu Global Issues – Global Subjects“.

2020 | Za pandemie covidu pracujeme na překladu učebnice „Světové dějiny lidstva“ a spolu s učitelkami tvoříme metodické materiály do různých předmětů  – „Globální rozvojové vzdělávání v hodinách matematiky, češtiny a občanské výchovy“.

2021 | Realizujeme první online projekt  „Cesta do hlubin GRV“. V červnu zjišťujeme mezi pedagogy učitelských oborů na VŠ, jakým způsobem jsou do výuky budoucích učitelů na univerzitách začleňovány přístupy globálního vzdělávání a vydáváme výzkumnou zprávu.

2022 | Revidujeme vybrané aktivity a vydáváme je v souborné publikaci Učíme v globálních souvislostech. Podporujeme školy v aktivizování mladých lidí pomocí žákovských kampaní a začínáme propojovat globální vzdělávání a čtenářskou gramotnost. 

2023 | Přinášíme mezipředmětový přístup pro výuku globálních témat a vydáváme publikaci „Globální témata napříč předměty.“ Zakládáme „Klub globálního vzdělávání“.  Připravujeme komplexní lekce pro propojování klimatického a globálního vzdělávání.

2024 | Pořádáme 10. ročník konference „Učíme o globálních souvislostech“. Slavíme 20. narozeniny ARPOKu.