Podvojný deník / Dvojitý zápisník

Popis

Slouží k zaznamenání podstatných myšlenek, žák má možnost se vyjádřit k textu a přidat vlastní myšlenky. Žák/yně text spojuje se svými znalostmi, otázkami, asociacemi, předpoklady – sám/a se sebou – a vytváří si na něj názor. Metodu lze použít u textů libovolné délky a je vhodná i pro celé knihy.

Postup: 

Rozdáme žákům text a požádáme je, aby si při individuálním čtení vybrali několik částí textu, které je zajímají, přitahují, překvapují, chtějí je komentovat nebo se o nich dozvědět více. Je dobré dát žákům nějaký minimální očekávaný počet těchto částí.

Žáci si rozdělí stránku papíru vertikálně na dvě části:

  • Do levého oddílu si žáci zapisují (formou citátů) části přečteného textu (pasáže, věty, myšlenky a jednotlivá slova), které je zaujaly – a chtějí je nějak okomentovat v druhém oddílu.
  • Do pravé části si žáci zapíší své komentáře. (Žáci mohou psát své komentáře souhlasné i nesouhlasné, mohou je rozvádět, klást otázky, formulovat hypotézy, psát své aspirace a povzdechy, svá shrnutí, doplnění, zobecnění a konkrétní příklady…).
  • Učitel pracuje paralelně se třídou – také čte text, také přepisuje výroky, také píše své komentáře do pravého sloupce.

Fáze modelu E-U-R

Uvědomění si významu nových informací

Lekce, ve kterých metodu najdete

Příčiny a důsledky

Cílem lekce „Klimatická změna v zajetí času“ (z materiálu Příčiny a důsledky) je přimět žáky, aby si uvědomili komplexní povahu klimatické změny, a podnítit je k přemýšlení o klimatických změnách z globálního i historického hlediska. Vhodné např. do zeměpisu, dějepisu. Doporučený věk: 13+

Nebezpečí jednoho příběhu

Žáci se seznámí s tím, jak naslouchání pouze jedné straně či jednomu příběhu může negativně ovlivnit naše chápání světa. Na základě vyprávění Chimamandy Ngozi Adichii se dozví, že média a literatura dostupná široké veřejnosti často vyprávějí pouze jeden příběh. Doporučený věk 12+.

Moře plastů

Žáci procvičují větné členy na příkladu článku o znečištění moří plastem. S použitím metody dvojitého zápisníku reflektují text. Lekce pochází z publikace Čeština. Doporučený věk 12-13 let.


POUŽITÉ ZDROJE: