Globální rozvojové vzdělávání a multikulturní výchova pro nejmenší

V červnovém číslu časopisu MRKVIČKA – metodika a realizace komplexní ekologické výchovy pro mateřské školy vyšel příspěvek z dílny ARPOKu o metodickém materiálu ANYANA –  děti a svět.

Inspirací pro metodiku Anyana − děti a svět byl metodický materiál Watoto od irské neziskové organizace Trócaire. Anyana – děti a svět přibližuje dětem v mateřských školách a  na prvním stupni základních škol životy dětí z různých koutů světa. Anyana znamená v jazyce lunda (jeden ze zambijských jazyků) „děti“. Jednotlivé příběhy dětí představují životy dětí ve věku 3–14 let ze zemí pro nás exotických.

Každý příběh je rozpracován do několika aktivit, které ukazují život konkrétního dítěte na příkladu jeho rodiny, koníčků, prostředí, odkud pochází atp. Metodický materiál vznikl v  širokém týmu lidí z praxe, od učitelek z mateřské školy přes lektory environmentální výchovy po lektory globálního rozvojového vzdělávání. Každý příběh je tak svým způsobem originální, neboť každý tvůrce/zpracovatel příběhu jednoho dítěte kladl důraz na jinou oblast. 

Lenka Pánková, ARPOK Olomouc

Článek si můžete přečíst ZDE