Živá knihovna jako metoda výuky – vzdělávání příběhem
Seminář představí metodu Živé knihovny, která umožňuje člověku stát se „živou knihou“ a sdílet tak svůj příběh a tím i určité téma. V průběhu semináře účastníci prožijí Živou knihovnu i aktivity vedoucí k sebepoznání, poznávání druhých a k práci se stereotypy a předsudky. Setkají s několika Živými knihami (jako třeba „Řádová sestra“, „Muslim ze Sýrie“, „Postižení jako překážka?“, „Jsem hrdým bezdomovcem“…) a budou si moci vyslechnout jejich příběhy.
Součástí semináře je také moderované sdílení zkušeností a dobré praxe a tipy, jak lze práci s příběhem používat pro výuku témat, jako je například migrace, závislosti, chudoba, víra a náboženství apod.
Předměty a průřezová témata, na které seminář cílí:
- Český jazyk a literatura (čtení, naslouchání, vyjádření postoje ke sdělovanému obsahu, vlastní tvořivé psaní, slovní zásoba, význam slov)
- Výchova k občanství (zásady lidského soužití, podobnost a odlišnost lidí, poznávání a posuzování skutečnosti, sebe i druhých lidí, stereotypy v posuzování druhých lidí)
- Osobnostní a sociální výchova (Sebepoznání a sebepojetí, Poznávání lidí, Mezilidské vztahy, empatie a pohled na svět očima druhého, respektování)
- Výchova demokratického občana (principy soužití – vztah k jinému, respekt k identitám, vzájemná komunikace a spolupráce, příčiny nedorozumění a zdroje konfliktů)
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (projevy kultury v evropském a globálním kontextu, společné znaky a odlišnosti a jejich hodnocení v širších souvislostech)
- Multikulturní výchova (jedinečnost každého člověka; poznávání vlastního kulturního zakotvení; základní sociokulturní rozdíly, předsudky a vžité stereotypy, tolerance, empatie)
- Mediální výchova (Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, Fungování a vliv médií ve společnosti)
Účastníci:
- se seznámí s principy metody Živé knihovny
- prožijí Živou knihovnu, tedy rozhovory s několika „živými knihami“
- získají příklady a tipy, jak metodu Živé knihovny využít v různých vyučovacích předmětech i v rámci průřezových témat a k rozvíjení čtenářské gramotnosti i komunikačních dovedností žáků
- obdrží aktivity a materiály přímo do hodin, s jejichž pomocí může pedagog s žáky zkoumat identitu, stereotypy a předsudky
Délka:
8 x 45 minut
Cena:
5000 Kč (cena zahrnuje lektorné, materiály pro účastníky a cestovné lektorů)
Seminář je akreditovaný a lze jej uhradit ze šablon.
Kontaktní osoba:
Lenka Pánková
581 111 907