Skip to main content

Výukový program: Plýtvání potravinami

Stupeň vzdělání

střední školy

Cílová skupina

žáci 2. stupně ZŠ a SŠ

Délka programu

90 minut

Cena programu

70 Kč/žák + cestovné lektorů

Pomůcky

místnost s pohyblivými lavicemi, PC + interaktivní tabule (dataprojektor) + reproduktor (součástí programu je videoukázka), tabule + křídy/fixy, psací potřeby pro žáky

Kontaktní osoba

Veronika Hypšová
telefon: 603 988 286
e-mail: info@arpok.cz


Objednání programu

Pro objednání programu pokračujte na formulář.

Popis programu

Žáci se za pomoci videa a skupinové práce seznámí s tématem plýtvání potravinami. Zjistí, jaké jsou příčiny, důsledky a řešení této výzvy. Sami se zamyslí nad tím, co mohou ve svém jednání změnit tak, aby vyhazovali méně potravin.

Cíle:

  • Žák vyjmenuje a objasní příčiny a důsledky problému plýtvání potravinami.
  • Žák navrhne a popíše konkrétní možnosti, jak šetřit s potravinami a omezit plýtvání.

Zařazení do RVP

  • Výchova k občanství (mezinárodní vztahy, integrující se svět- globalizace)
  • Zeměpis (společenské a hospodářské prostředí – světové hospodářství, globalizace)
  • Člověk a zdraví (zdravý způsob života a péče o zdraví – výživa a zdraví)
  • Osobnostní a sociální výchova (rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne)
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (Evropa a svět nás zajímá)
  • Environmetální výchova (lidské aktivity a problémy životního prostředí)
  • Čtenářská gramotnost (metody kritického myšlení)

Co na výukový program/projektový den říkají školy?

„Žáci se aktivně na programu podíleli, což je donutilo o tématu opravdu přemýšlet a diskutovat. Zopakovali si, jaký je rozdíl mezi rozvojovou a rozvinutou zemí, uvědomili si, jakou cenu mají potraviny a kolik energie/vody je zapotřebí k produkci potravin (masa).“  (ZŠ Rožňavská, Olomouc)

„Lektorka výborně komunikovala a pracovala s žáky. Individuálně přistupovala ke slabším skupinám a žákům. Byla dobře připravená.“ (ZŠ Drnovice, okr. Vyškov)

„Děkujeme za krásně vedený program.“  (ZŠ Hálkova, Olomouc)

 

Reakce žáků z různých škol:

„Program byl zajímavý, nevěděl jsem, že se tolik jídla na světě vyhodí. Překvapilo mě, jak moc jídlem plýtváme a ani o tom nevíme. Vzal jsem si z toho ponaučení.“

„Moc mě to bavilo, dozvěděla jsem se, jak se jí v jiných zemích a kolik tamní rodiny utratí týdně za jídlo. “

„Myslím, že toto téma je velmi důležité. Nevěděl jsem, kolik vody je na území potřeba k vypěstování některých plodin. Zároveň se mi líbila práce ve skupinkách.“

„Oceňuju, že jsme měli možnost pracovat ve skupinách.“

„Video, které jsme si pouštěli, bylo moc zajímavé a dalo se díky němu hodně informací dobře představit.“

„Odnáším si informace, jak můžu omezit plýtvání potravinami jednoduchými kroky – například mít nákupní seznam nebo chodit do obchodu najezení.“

„Odnesl jsem si to, že vždy musím nejdříve zapřemýšlet, než něco vyhodím.“