Výukový program: Plýtvání potravinami
Stupeň vzdělání
Cílová skupina
Délka programu
Cena programu
Pomůcky
Kontaktní osoba
Veronika Hypšová
telefon: 603 988 286
e-mail: info@arpok.cz
Objednání programu
Pro objednání programu pokračujte na formulář.
Popis programu
Žáci se za pomoci videa a skupinové práce seznámí s tématem plýtvání potravinami. Zjistí, jaké jsou příčiny, důsledky a řešení této výzvy. Sami se zamyslí nad tím, co mohou ve svém jednání změnit tak, aby vyhazovali méně potravin.
Cíle:
- Žák vyjmenuje a objasní příčiny a důsledky problému plýtvání potravinami.
- Žák navrhne a popíše konkrétní možnosti, jak šetřit s potravinami a omezit plýtvání.
Zařazení do RVP
- Výchova k občanství (mezinárodní vztahy, integrující se svět- globalizace)
- Zeměpis (společenské a hospodářské prostředí – světové hospodářství, globalizace)
- Člověk a zdraví (zdravý způsob života a péče o zdraví – výživa a zdraví)
- Osobnostní a sociální výchova (rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne)
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (Evropa a svět nás zajímá)
- Environmetální výchova (lidské aktivity a problémy životního prostředí)
- Čtenářská gramotnost (metody kritického myšlení)
Co na výukový program/projektový den říkají školy?
„Žáci se aktivně na programu podíleli, což je donutilo o tématu opravdu přemýšlet a diskutovat. Zopakovali si, jaký je rozdíl mezi rozvojovou a rozvinutou zemí, uvědomili si, jakou cenu mají potraviny a kolik energie/vody je zapotřebí k produkci potravin (masa).“ (ZŠ Rožňavská, Olomouc)
„Lektorka výborně komunikovala a pracovala s žáky. Individuálně přistupovala ke slabším skupinám a žákům. Byla dobře připravená.“ (ZŠ Drnovice, okr. Vyškov)
„Děkujeme za krásně vedený program.“ (ZŠ Hálkova, Olomouc)
Reakce žáků z různých škol:
„Program byl zajímavý, nevěděl jsem, že se tolik jídla na světě vyhodí. Překvapilo mě, jak moc jídlem plýtváme a ani o tom nevíme. Vzal jsem si z toho ponaučení.“
„Moc mě to bavilo, dozvěděla jsem se, jak se jí v jiných zemích a kolik tamní rodiny utratí týdně za jídlo. “
„Myslím, že toto téma je velmi důležité. Nevěděl jsem, kolik vody je na území potřeba k vypěstování některých plodin. Zároveň se mi líbila práce ve skupinkách.“
„Oceňuju, že jsme měli možnost pracovat ve skupinách.“
„Video, které jsme si pouštěli, bylo moc zajímavé a dalo se díky němu hodně informací dobře představit.“
„Odnáším si informace, jak můžu omezit plýtvání potravinami jednoduchými kroky – například mít nákupní seznam nebo chodit do obchodu najezení.“
„Odnesl jsem si to, že vždy musím nejdříve zapřemýšlet, než něco vyhodím.“