Pusťte se s odvahou do výuky globálních témat. Tato stránka nabízí nástroje do výuky k tématům: klimatická změna, migrace, gender, globalizace. Lekce, které jsou zde zmíněny najdete v publikaci Globální témata napříč předměty.
Powerpointová prezentace s obrázky, které představují příklady falešné rovnováhy v médiích na příkladu klimatické změny. K lekci „věda vs. veřejnost“. Z komiksu Cranky Uncle.
Vtipy, které prezentují různé metody popírající vědecké poznání o klimatické změně. Český překlad komiksu Cranky uncle, pro mediální či jazykové vzdělávání. Anglická a FR varianta zde.
Vizualizace představuje potravní řetězec na Arktidě – provázanost vztahů živočichů a rostlin. Vizualizace k lekci „Divukrásná Arktida“, která představuje, jak tyto vazby narušuje KZ.
Grafiky k lekcím „Jak ptáci migrují“ a „Kam putují ptáci“. Jednoduchá ukázka hlavních migračních tras evropských ptáků (+ čápa bílého a vlaštovky). Využít můžete i aplikaci, která mapuje migrační trasy ptáků v Americe: Bird Migration Explorer. Online. Audubon. 2024. Dostupné z: https://explorer.audubon.
Minikvíz k lekcím „Jak ptáci migrují“ a „Kam putují ptáci“. V kvízu žáci přiřazují názvy tažných ptáků fotografiím daných druhů. Použitelné například v přírodovědě. Vytvořeno v aplikaci Worldwall.
Žáci formou minikvízu rozhodují o správnosti výroků týkající se postavení žen ve společnosti. Kvíz lze využít jako evokaci k tématu gender, případně v reflexi po realizaci lekcí zaměřených na toto téma.
Aktivita, kde mají žáci možnost seřadit dle historické posloupnosti jednotlivé vlny globalizace. Je možné využít jako součást lekce „Jak vypadá propojenost světa“, či k tématu globalizace. Vytvořeno v learningapps.
Jednoduchá hra. Žáci přiřazují k bodům v mapě druhy rostlin či živočichů, které z daných oblastí pocházejí. Hra představuje nepůvodní a invazní druhy v ČR. Doplnění k lekci „Nepůvodní a invazní druhy.
Vizualizace, která představuje, jak dlouho trvalo, než vybraná zařízení (letadlo, telefon, internet, chat GPT, …) získala 50 milionů uživatelů. Vizualizaci lze využít jako obecný úvod, který představuje rychlost globalizace.
Graf, který představuje, jak dlouho trvalo, než vybraná zařízení (letadlo, internet, …) získala 50 milionů uživatelů. Lze využít jako úvod, který představuje rychlost globalizace např. s lekcí „Jak vypadá propojenost světa“ či „Komunikace napříč staletími“.
Minikvíz tří otázek ve formě prezentace, který lze použít jako úvod k tématu globalizace (představuje rychlost globalizace). Lze využít s obrázkovým grafem či vizualizací např. s lekcí „Jak vypadá propojenost světa“ či „Komunikace napříč staletími“.
Mapa (storymaps) prostřednictvím příběhu ukazuje původ „klasického“ českého jídla – bramboráku. Zjistěte původ surovin, současné vývozce a zaznačte si původ Vašeho oblíbeného jídla. Vizualizace k lekci „Jak vypadá propojenost světa“.
Jak mohou mapy a to jak je používáme ovlivnit naše vnímání světa? Vizualizace ukazuje nejčastější geografické miskoncepty, týkající se našich představ o poloze či velikosti různých světadílů.
Digitální prvky vznikly v rámci projektů „Globální témata napříč předměty“.
Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.
Materiál nereprezentuje oficiální postoje donorů, za jeho obsah zodpovídá zhotovitel ARPOK, o. p. s.
ARPOK, o. p. s.
U Botanické zahrady 828/4
1. patro
779 00 Olomouc
Nenechte si uniknout nic z toho, co děláme, a přihlaste se k odběru novinek. Posíláme je jednou za cca 2 měsíce.
Naším zakladatelem je
Univerzita Palackého v Olomouci.