Jedná se o strukturovanou diskuzi nad přečteným textem či zhlédnutým videem. Zvolený text/video může být narativní (beletrie) či naučný, je však vhodné při jeho výběru dbát na to, aby byl nejen informativní, ale by žáky také zaujal. Tato metoda umožňuje pracovat i s rozsáhlými texty, které mohou žáci zpracovávat doma po dobu několika týdnů.
Žáci s textem/videem pracují na základě přidělených rolí a poté samostatně diskutují o tom, co se z textu či videa dozvěděli. Protože každý žák v kroužku plní jinou roli, mohou při následném sdílení vést ve skupině podnětnou a mnohovrstevnatou diskusi o textu.
Metodu lze provozovat v rámci celé třídy nebo v menších skupinkách.
Podrobný popis metody je dostupný např. zde https://www.skolaprofi.cz/?uniqueid=mRRWSbk196FNf8-jVUh4EmNtIvskxGHANFc8fI8F0nE&sekce=33
Uvědomění si významu nových informací
PŘÍKLADY ROLÍ
Hledač/ka citací | Vyhledává v textu několik vět/tvrzení/pasáží, které považuje za důležité. |
Badatel/ka | Zjišťuje informace o tématech, která se k textu/videu vážou. Může je vyhledávat sám (v případě starších žáků), případně jsou předem daná učitelem (mladší žáci). |
Vykladač/ka postav | Zamýšlí se nad postavami z textu/videa a diskutuje o nich s ostatními. |
Stopař/ka – Stopkař/ka | Sleduje pohyb postav z textu/videa. A/nebo sleduje čas vymezený na práci. |
Hledač/ka slov | Vyhledává v textu/videu zajímavá, nejasná, důležitá či nová slova, která zapisuje a diskutuje o nich s ostatními. |
Ilustrátor/ka | Kreslí obrázky důležitých postav/klíčových slov/tématu. Může si vybrat jen některou jeho část. Je možné také text/video zpracovat do pojmové mapy. |
Spisovatel/ka | Hledá spojitost mezi textem/videem a světem, ve kterém žijeme nebo ve kterém žili naši předci. |
Tazatel/ka | Sestavuje seznam otázek pro spolužáky, které se k textu/videu vztahují. Otázky mohou být určené pro jednotlivé skupiny či celou třídu. |
Dohlížitel/ka | Pomáhá ostatním zhostit se dobře úkolu v rámci skupiny – dohlíží na to, aby se drželi tématu, hovořili jeden po druhém, živě spolupracovali a nepřekročili stanovené hranice. |
Zpravodaj/ka | Na konci diskuze podá učiteli nebo celé třídě zprávu o tom, jak diskuze proběhla. U starších žáků může přidat shrnutí, zhodnocení. |
Žáci prostřednictvím metody „literární kroužky“ kriticky přemýšlí nad sdělením videa, hledají jeho hlubší význam a diskutují nad tématem, které představuje.
Doporučený věk: 10+
POUŽITÉ ZDROJE
Steel, Jeannie, L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka VII, Dílna čtení : vychováváme přemýšlivé čtenáře. Praha : Kritické myšlení, 2007.
Votápková, Nela. Metoda literární kroužek. veskole.cz. [online]. [6. 3. 2018]. Dostupné na: https://www.veskole.cz/clanky/metoda-literarni-krouzek
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7
ARPOK, o. p. s.
U Botanické zahrady 828/4
1. patro
779 00 Olomouc
Nenechte si uniknout nic z toho, co děláme, a přihlaste se k odběru novinek. Posíláme je jednou za cca 2 měsíce.
Naším zakladatelem je
Univerzita Palackého v Olomouci.