T-graf je univerzální grafický nástroj pro znázornění a zaznamenávání binárních (ano/ne, pro/proti) či srovnávacích/protikladných reakcí v diskusi.
Žáci si rozdělí papír na dva sloupce. Do levého sepíšeme všechny klady a do pravého všechny zápory, které nás napadnou k danému problému.
Například po přečtení dvou úvodních textů na téma zasazení rajčete do školní zahrady mohou žáci ve dvojicích vytvořit T-graf a v pěti minutách do něj zaznamenat na levou stranu co nejvíce argumentů „pro“ zasazení rajčete do zahrady. Poté mají dvojice dalších pět minut na to, aby sepsaly co nejvíce důvodů „proti“.
Obdobně mohou žáci vytvářet seznam výhod a nevýhod propojenosti světa (globalizace).
V dalších pěti minutách porovnávají svůj T-graf s jinou dvojicí.
Evokace
Reflexe
T-Graf můžeme využít k:
Lekce seznamuje žáky s nepůvodními a invazními druhy, podněcuje k zamyšlení nad propojeností světa z pohledu biologie. Z publikace globální témata napříč předměty. Doporučený věk: 13+
POUŽITÉ ZDROJE:
Šafránková, K. Katalog podpůrných opatření. (2023). Metody aktivního učení.
[online, cit. 12.7. 2023]. Dostupné z: http://katalogpo.upol.cz/socialni-znevyhodneni/
modifikace-vyucovacich-metod-a-forem/4-2-5-metody-aktivniho-uceni/
Krištof, M. (2011) Metody. T-Graf. [online, cit. 1.11. 2024]. Dostupné z: https://www.zstyrfren.cz/data/benefit09/materialy/metody/07T-graf.pdf
ARPOK, o. p. s.
U Botanické zahrady 828/4
1. patro
779 00 Olomouc
Nenechte si uniknout nic z toho, co děláme, a přihlaste se k odběru novinek. Posíláme je jednou za cca 2 měsíce.
Naším zakladatelem je
Univerzita Palackého v Olomouci.