Je to jedna ze základních metod kritického myšlení. Lze ji použít při čtení odborného textu, jako součást fáze uvědomění si významu nových informací a reflexe. Čtenář se aktivně zapojuje do práce tím, že zaznamenává značky, kterými vyjadřuje svůj postoj k informacím obsaženým v textu.
INSERT znamená
I nteractive (interakativní)
N oting (poznámkový)
S ystem for (systém pro)
E ffective (efektivní)
R eading and (čtení a)
T hinking. (myšlení)
Uvědomění si významu nových informací
Reflexe
Místo znamének je také možné využít systém značení barvami.
Známá myšlenka – ponechte bez barvy (to je text, který je jasný a už se k němu nebudete
vracet).
• Nový poznatek – modře (něco, co jste nevěděli, ale v rámci textu je to vysvětleno).
• Myšlenka, se kterou nesouhlasíte – červeně (něco, co se vám nezdá, nelíbí, je v rozporu s před
chozí znalostí).
• Pojem, o kterém se chcete dozvědět více – zeleně (například slova, jejichž význam neznáte,
apod.).
Žáci zpracovávají odborný text o vodě metodou
I.N.S.E.R.T. Z publikace Čeština.
Doporučený věk: 11+
Cílem lekce je seznámit se s inspirativními ženami, které se podílely na objevování vesmíru. Tato lekce vede žáky a žákyně k uvědomění si dosud získaných poznatků z objevování vesmíru. Doporučený věk: 14+
POUŽITÉ ZDROJE:
Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek RVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8.
KYNCL, Libor, KYNCLOVÁ, Beata. INSERT. [Online]. 8. 4. 2013. [cit. 08-10-2023]. Dostupné na: https://liborkyncl.estranky.cz/clanky/metody-rwct/insert.html
ARPOK, o. p. s.
U Botanické zahrady 828/4
1. patro
779 00 Olomouc
Nenechte si uniknout nic z toho, co děláme, a přihlaste se k odběru novinek. Posíláme je jednou za cca 2 měsíce.
Naším zakladatelem je
Univerzita Palackého v Olomouci.