INSERT

Popis:

Je to jedna ze základních metod kritického myšlení. Lze ji použít při čtení odborného textu, jako součást fáze uvědomění si významu nových informací a reflexe. Čtenář se aktivně zapojuje do práce tím, že zaznamenává značky, kterými vyjadřuje svůj postoj k informacím obsaženým v textu.

INSERT znamená
I          nteractive (interakativní)
N        oting (poznámkový)
S        ystem for (systém pro)
E        ffective (efektivní)
R        eading   and (čtení a)
       hinking. (myšlení)

Postup:

  • Žáci obdrží od učitele text.
  • Představíme žákům systém čtyř značek (✔, +, ?, – ) a zveřejníme ho na viditelné místo.
  • Úkolem žáků je ve stanoveném časovém limitu individuálně pročítat text a opatřovat jej zmíněnými symboly. Je dobré, dá-li učitel žákům nezávazný limit v počtu značek na odstavec (nebudou se pak tolik lišit délkou času potřebného k práci). Není tedy nutné, aby žák označil každou informaci, kterou text obsahuje.
  • Reflexe – Po uplynutí času vyzveme žáky, aby se individuálně vydali ke čtyřem flipům (na každém je jedna ze čtyř značek) na stěnách třídy a ze svých značek na ně vlastními slovy stručně zapsali výběr těch pro ně nejdůležitějších. Případně nasdílíme společně ústně.

Fáze modelu E-U-R

Uvědomění si významu nových informací

Reflexe

Tip

Místo znamének je také možné využít systém značení barvami.

Známá myšlenka – ponechte bez barvy (to je text, který je jasný a už se k němu nebudete
vracet).
• Nový poznatek – modře (něco, co jste nevěděli, ale v rámci textu je to vysvětleno).
• Myšlenka, se kterou nesouhlasíte – červeně (něco, co se vám nezdá, nelíbí, je v rozporu s před
chozí znalostí).
• Pojem, o kterém se chcete dozvědět více – zeleně (například slova, jejichž význam neznáte,
apod.).

Lekce, ve kterých metodu najdete

Voda – environmentální otázka

Žáci zpracovávají odborný text o vodě metodou
I.N.S.E.R.T. Z publikace Čeština.

Doporučený věk: 11+

Ženy ve vesmíru

Cílem lekce je seznámit se s inspirativními ženami, které se podílely na objevování vesmíru. Tato lekce vede žáky a žákyně k uvědomění si dosud získaných poznatků z objevování vesmíru. Doporučený věk: 14+


POUŽITÉ ZDROJE: