Global Issues – Global Subjects

Realizace: 1. 11. 2017 – 31. 10. 2020 (prodlouženo do 31. 3. 2021)

O projektu:

Projekt „Global Issues – Global Subjects“ je tříletý mezinárodní projekt, do kterého je zapojeno 10 vzdělávacích organizací z 9 evropských zemí.

Projekt volně navazuje a rozšiřuje aktivity z projektu World-Class Teaching project  který byl v letech 2013-2015 podpořen Evropskou komisí a byl realizován v Polsku, Rakousku a Velké Británii.

____________________________________________________________________

ZÁKLADNÍ INFORMACE O PROJEKTU:

Cílem projektu je komplexně podporovat učitele 2. stupně ZŠ a SŠ v začleňování aktuálních globálních témat do výuky jejich předmětů (zvláště pak těch obtížně uchopitelných, komplexních a citlivých jako migrace, klimatická změna, chudoba a nerovnost atd.).

Projekt je zacílen na začleňování těchto témat do jednotlivých vyučovacích předmětů. V každé zemi jsou vybrány jiné předměty, s ohledem na místní specifika a potřeby učitelů, nicméně jeden předmět, a to matematika, je společný pro všechny zapojené země.

____________________________________________________________________

1. Žákovské kampaně

  • Podívejte se s námi na video o žákovských kampaních – ZDE.

 

 

 

 

  • Celkem 32 úspěšně realizovaných žákovských kampaní, do kterých se zapojilo více než 200 žáků 
  • Žáci vymysleli a uskutečnili spoustu zajímavých kampaní, jejichž jednotícím prvkem byla snaha přispět k naplnění Cílů udržitelného rozvoje. Jakou oblast si vyberou a jakým způsobem svou kampaň pojmou, bylo pak čistě na nich samotných. Někteří zvolili realizaci osvětové kampaně ohledně problematiky plastových odpadů, další realizovali vzdělávací a zábavné programy pro děti z dětských domovů či seniory v pečovatelských domech, jiné kampaně se věnovaly problematice jídla – plýtvání jídlem, zdravé stravě či férovým potravinám a v neposlední řadě patřila mezi jedno z témat i problematika vody. Žáci natáčeli dokumentární snímek, zabývali se možností filtrování vody v jejich škole či čistotou vody v celé obci.

    Úkolem zapojených žáků bylo v rámci plánování kampaně připravit konkrétní návrh toho, co budou v rámci dělat, a to včetně harmonogramu a rozpočtu. Cílem také bylo, aby si žáci vyzkoušeli celou akci také mediálně zpracovat (např. přes školní FB, webové stránky či místní média). Kampaně oslovily nejen spolužáky, ale také rodiče a širší komunitu v okolí školy.

    Na ukázky kampaní se podívejte zde a zde.

    Žáci měli možnost své výsledky i vzájemně sdílet a to na tematických konferencích, kterých se celkem zúčastnilo více než 150 žáků a několik zajímavých hostů. Konference proběhly 13. 6. a 3. 12. 2019 v Olomouci a již dříve se měli žáci možnost zúčastnit panelové diskuze v rámci týdne globálního vzdělávání (2018). Praktické zkušenosti předaly žákům například Mladé delegátky OSN Barbora Antonovičová a Alžběta Filipková, své aktivity pro spolek Udržitelný Palacký představila Helena Škrdlíková. Blíže ke konferencím se podívejte zde. 

  • K podpoře kampaní vzniklo i několik tištěných materiálů, které je možné využít se žáky jak při výuce, tak při organizaci vlastních kampaní. Jedná se například o plakáty s tématy Cílů udržitelného rozvoje – zde. Dále vzniklo shrnutí příkladů dobré praxe z realizace žákovských kampaní a vznikla brožurka „Myslete na svět! Jak vytvořit vlastní kampaň?“, kde žáci naleznou konkrétní tipy k tomu, jak kampaň zorganizovat (ke stažení zde).

 

2. Blended – learning

  • V rámci projektu GIGS proběhl 2 x inovativní blended learningový kurz. Blended learning kombinuje online výuku s prezenčním setkáním, které se v našem případě uskutečnilo v Olomouci. Oba kurzy absolvovalo 29 účastníků z řad pedagogů 2. stupně ZŠ a SŠ. Kurz byl zaměřen na práci s globálními tématy především v hodinách matematiky, občanské výchovy a českého jazyka. 
  • Kurz představil účastníkům Cíle udržitelného rozvoje a možnosti, jak je využít v rámci výuky. Také se zaměřil do hloubky na vybraná témata, která mohou být považována i za citlivá jako klimatická změna gender či migrace. Online část kurzu trvala 9 týdnů, účastníci plnili celkem 38 drobných úkolů a také 3 velké závěrečné a ukončili své studium tvorbou vlastní výukové lekce. 

 

3. Metodiky

  • Na podzim 2019 vznikly 3 nové metodické materiály zpracovávající globální témata a Cíle udržitelného rozvoje do výuky konkrétních předmětů: matematika, český jazyk a občanská výchova/základy společenských věd
  • Materiály jsou aktuálně dostupné v tištěné podobě na metodických seminářích. V metodických materiálech najdete: představení Cílů udržitelného rozvoje, tipy a podněty jak pracovat s citlivými tématy, přehledné tabulky s rozdělením aktivit dle tématu či učiva.V každé publikaci je 20 aktivit s rozličnými tématy – environmentální, sociální, ekonomické nebo také CD s editovatelnými přílohami. Publikace podporují mezipředmětové vazby mezi různými předměty a poukazují na propojenost globálních témat. Aktivity můžete zařadit do svých tematických výukových plánů (jejich délka je mezi 15 – 45 min.), upravit napsat své komentáře
  • Publikace zpracovávala od dubna 2018 skupina 7 pedagogů a 3 GRV expertů. Během podzimu prošly všechny aktivity testováním na školách a následné reflexe byly zapracovány do publikací.
  • Publikace v elektronické odobě najdete ke stažení na následujících odkazech:
  • V říjnu 2018 vznikla nová příručka Když se řekne GRV: Rámec globálního rozvojového vzdělávání, která je určena učitelům a vzdělavatelům, kteří globální rozvojové vzdělávání chtějí začít začleňovat do výuky, i těm, kteří se mu již aktivně věnují. Příručka představuje hlavní koncepty globálního rozvojového vzdělávání – témata, kompetence, postoje a hodnoty, se kterými GRV pracuje. Přináší také tipy, jak pracovat s citlivými globálními tématy. Příručka je ke stažení – ZDE.
  • Soubor publikací projektu Global Issues – Global Subjects doplňuje publikace Hodnotící nástroje ve výuce globálních témat, která představuje soubor lekcí, které se zaměřují na změny postojů žáků – ke stažení zde.


4. Semináře a workshopy

  • S propojením globálních témat a konkrétních předmětů pracují workshopy a semináře projektu Global Issues – Global Subjects.  Pedagogové se seznamují nejen s vybranými globálními tématy – včetně těch citlivých jako jsou gender či klimatická změna, ale propojují je formou práce s aktivitami z vybraných předmětů. Semináře jsou určeny především pedagogům 2. stupně ZŠ a SŠ. Semináře pracují s metodikami do OV, M, ČJ a dalšími projektovými materiály.

    Semináře probíhají interaktivní formou od jara 2020. Došlo i k jejich realizaci v online podobě a celkově se jich zúčastnilo 141 učitelů. 

 

5. Výzkum

  • Cíle výzkumu byly obecně zmonitorovat potřeby učitelů ve vztahu k výuce GRV témata a zjistit konkrétně, co by pedagogům pomohlo kvalitně tato témata vyučovat a zároveň, co brání začleňování témat a konceptů GRV do výuky. Zjištění a pochopení těchto aspektů výuky GRV poslouží k přípravě dalších vzdělávacích aktivit a materiálů.  Výsledky výzkumu potřeb pedagogů v oblasti GRV – ke stažení ZDE

6. Mezinárodní spolupráce a partneři

  • Rok 2020 není nakloněn mezinárodním setkáním, proto se koordinátoři projektu GIGS přesunuli do online prostředí. Komunikují pravidelně formou skype a zoom konferencí a sdílí aktuální výstupy projektu a jak se s nimi vypořádat v online prostředí.
  • V posledních říjnových dnech 2019 proběhlo mezinárodní setkání partnerů v severofrancouzském Lille. Cílem bylo sdílet konkrétní zkušenosti s realizací jednotlivých aktivit, což zahrnovalo například vyzkoušení si úkolů z blended learnigových kurzů, seznámení se s problematikou klimatické změny prostřednictvím aktivity “klimatická koláž” nebo s obchodováním v senegalské vesnici, což patří k výukovým programům partnerské organizace Le Partenariat, která toto setkání hostila.

 

  • Ve dnech 4. 2. – 6. 2. 2019 se konalo mezinárodní setkání pedagogů a koordinátorů projektu v Lublani, kdy se aktéři školili v tvorbě dlouhodobých vzdělávacích kurzu, jejichž výsledkem jsou probíhající blended – leaningové kurzy ve všech partnerských zemích. 
  • Ve dnech 4. 11 – 7. 11. 2018 se konalo mezinárodní setkání pedagogů a koordinátorů projektu v Trnavě, během kterého měli zapojení pedagogové příležitost sdílet průběh vytváření lekcí do předmětů matematika, čeština a občanská výchova/základy společenských věd s ostatními pedagogy z partnerských zemí. Během setkání si mohli pedagogové vyzkoušet aktivity do hodin a práci s různými metodami.

____________________________________________________________________

PROJEKT JE REALIZOVÁN V PĚTI FÁZÍCH

Ve fázi 1 je vytvářen metodologický rámec, jehož cílem je ukázat, jak je možné začlenit globální témata do jednotlivých vyučovacích předmětů. Tento rámec bude v podobě stručné a praktické brožury představován pedagogům i dalším aktérům, kteří působí ve vzdělávání. Zároveň bude realizován výzkum, jehož cílem je zmapovat potřeby pedagogů, aby je mohl projekt naplňovat.

Ve fázi 2 budou v úzké spolupráci s pedagogy vyvíjeny metodické materiály k usnadnění výuky aktuálních a někdy obtížně uchopitelných témat globálního vzdělávání ve vybraných předmětech (v ČR se jedná o M, ČJ, OV/ZSV). Aktivity do výuky budou vytvářeny pracovními skupinami složenými z pedagogů a expertů na globální témata a na globální vzdělávání a následně budou pilotovány ve vyučovacích hodinách, dopracovány a vydány v elektronické i tištěné podobě.

Ve fázi 3 půjde o rozvoj dovedností pedagogů  zvláště o zvyšování kompetencí, které jsou potřebné pro výuku globálních témat (prostřednictvím seminářů a také e-learningu, jenž bude založený na praktické činnosti, tedy na začleňování globálních témat do výuky a následné reflexi této praxe a na poskytování podpory formou mentoringu).

Fáze 4 se bude zaměřovat na podporu akčních skupin žáků, kteří mají zájem o globálních tématech vzdělávat své okolí. Žáci budou podporováni externími mentory v realizaci vlastních vzdělávacích akcí a zároveň se bude pracovat na zlepšování jejich dovedností. Žáci i pedagogové se budou navíc učit s pomocí speciálně vyvinutých nástrojů vyhodnocovat dopad své snahy na okolí. Pro skupiny žáků i jejich pedagogy budou k dispozici workshopy, materiály a na závěr budou příklady dobré praxe a zkušenosti sdíleny na závěrečné konferenci.

Cílem fáze 5 je vybudovat prostředí, které bude učitele podporovat v jejich práci v oblasti začleňování globálních témat do výuky. Proto budou realizovány vzdělávací workshopy pro ředitele škol a pro vedoucí pracovníky institucí, které zajišťují vzdělávání a přípravu pedagogů. Neziskové organizace, pedagogové i další aktéři činní ve vzdělávání se nakonec setkají na národní a mezinárodní konferenci, kde proběhne sdílení materiálů, zkušeností a příkladů dobré praxe napříč zapojenými evropskými zeměmi a budou představeny veškeré výstupy projektu, aby mohly být dále využívány a šířeny.

Dalšími partnerskými organizacemi jsou:

KONTAKTNÍ OSOBY:

Johana Krajčírová – johana.krajcirova@arpok.cz

Projekt je podpořen z prostředků Evropské komise, České rozvojové agentury a žákovské kampaně byly podpořeny také z prostředků US Embassy Prague.