Realizace: 1. 11. 2017 – 31. 10. 2020 (prodlouženo do 31. 3. 2021)
O projektu:
Projekt „Global Issues – Global Subjects“ je tříletý mezinárodní projekt, do kterého je zapojeno 10 vzdělávacích organizací z 9 evropských zemí.
Projekt volně navazuje a rozšiřuje aktivity z projektu World-Class Teaching project který byl v letech 2013-2015 podpořen Evropskou komisí a byl realizován v Polsku, Rakousku a Velké Británii.
____________________________________________________________________
Cílem projektu je komplexně podporovat učitele 2. stupně ZŠ a SŠ v začleňování aktuálních globálních témat do výuky jejich předmětů (zvláště pak těch obtížně uchopitelných, komplexních a citlivých jako migrace, klimatická změna, chudoba a nerovnost atd.).
Projekt je zacílen na začleňování těchto témat do jednotlivých vyučovacích předmětů. V každé zemi jsou vybrány jiné předměty, s ohledem na místní specifika a potřeby učitelů, nicméně jeden předmět, a to matematika, je společný pro všechny zapojené země.
____________________________________________________________________
Žáci vymysleli a uskutečnili spoustu zajímavých kampaní, jejichž jednotícím prvkem byla snaha přispět k naplnění Cílů udržitelného rozvoje. Jakou oblast si vyberou a jakým způsobem svou kampaň pojmou, bylo pak čistě na nich samotných. Někteří zvolili realizaci osvětové kampaně ohledně problematiky plastových odpadů, další realizovali vzdělávací a zábavné programy pro děti z dětských domovů či seniory v pečovatelských domech, jiné kampaně se věnovaly problematice jídla – plýtvání jídlem, zdravé stravě či férovým potravinám a v neposlední řadě patřila mezi jedno z témat i problematika vody. Žáci natáčeli dokumentární snímek, zabývali se možností filtrování vody v jejich škole či čistotou vody v celé obci.
Úkolem zapojených žáků bylo v rámci plánování kampaně připravit konkrétní návrh toho, co budou v rámci dělat, a to včetně harmonogramu a rozpočtu. Cílem také bylo, aby si žáci vyzkoušeli celou akci také mediálně zpracovat (např. přes školní FB, webové stránky či místní média). Kampaně oslovily nejen spolužáky, ale také rodiče a širší komunitu v okolí školy.
Na ukázky kampaní se podívejte zde a zde.
Žáci měli možnost své výsledky i vzájemně sdílet a to na tematických konferencích, kterých se celkem zúčastnilo více než 150 žáků a několik zajímavých hostů. Konference proběhly 13. 6. a 3. 12. 2019 v Olomouci a již dříve se měli žáci možnost zúčastnit panelové diskuze v rámci týdne globálního vzdělávání (2018). Praktické zkušenosti předaly žákům například Mladé delegátky OSN Barbora Antonovičová a Alžběta Filipková, své aktivity pro spolek Udržitelný Palacký představila Helena Škrdlíková. Blíže ke konferencím se podívejte zde.
K podpoře kampaní vzniklo i několik tištěných materiálů, které je možné využít se žáky jak při výuce, tak při organizaci vlastních kampaní. Jedná se například o plakáty s tématy Cílů udržitelného rozvoje – zde. Dále vzniklo shrnutí příkladů dobré praxe z realizace žákovských kampaní a vznikla brožurka „Myslete na svět! Jak vytvořit vlastní kampaň?“, kde žáci naleznou konkrétní tipy k tomu, jak kampaň zorganizovat (ke stažení zde).
S propojením globálních témat a konkrétních předmětů pracují workshopy a semináře projektu Global Issues – Global Subjects. Pedagogové se seznamují nejen s vybranými globálními tématy – včetně těch citlivých jako jsou gender či klimatická změna, ale propojují je formou práce s aktivitami z vybraných předmětů. Semináře jsou určeny především pedagogům 2. stupně ZŠ a SŠ. Semináře pracují s metodikami do OV, M, ČJ a dalšími projektovými materiály.
Semináře probíhají interaktivní formou od jara 2020. Došlo i k jejich realizaci v online podobě a celkově se jich zúčastnilo 141 učitelů.
____________________________________________________________________
Ve fázi 1 je vytvářen metodologický rámec, jehož cílem je ukázat, jak je možné začlenit globální témata do jednotlivých vyučovacích předmětů. Tento rámec bude v podobě stručné a praktické brožury představován pedagogům i dalším aktérům, kteří působí ve vzdělávání. Zároveň bude realizován výzkum, jehož cílem je zmapovat potřeby pedagogů, aby je mohl projekt naplňovat.
Ve fázi 2 budou v úzké spolupráci s pedagogy vyvíjeny metodické materiály k usnadnění výuky aktuálních a někdy obtížně uchopitelných témat globálního vzdělávání ve vybraných předmětech (v ČR se jedná o M, ČJ, OV/ZSV). Aktivity do výuky budou vytvářeny pracovními skupinami složenými z pedagogů a expertů na globální témata a na globální vzdělávání a následně budou pilotovány ve vyučovacích hodinách, dopracovány a vydány v elektronické i tištěné podobě.
Ve fázi 3 půjde o rozvoj dovedností pedagogů – zvláště o zvyšování kompetencí, které jsou potřebné pro výuku globálních témat (prostřednictvím seminářů a také e-learningu, jenž bude založený na praktické činnosti, tedy na začleňování globálních témat do výuky a následné reflexi této praxe a na poskytování podpory formou mentoringu).
Fáze 4 se bude zaměřovat na podporu akčních skupin žáků, kteří mají zájem o globálních tématech vzdělávat své okolí. Žáci budou podporováni externími mentory v realizaci vlastních vzdělávacích akcí a zároveň se bude pracovat na zlepšování jejich dovedností. Žáci i pedagogové se budou navíc učit s pomocí speciálně vyvinutých nástrojů vyhodnocovat dopad své snahy na okolí. Pro skupiny žáků i jejich pedagogy budou k dispozici workshopy, materiály a na závěr budou příklady dobré praxe a zkušenosti sdíleny na závěrečné konferenci.
Cílem fáze 5 je vybudovat prostředí, které bude učitele podporovat v jejich práci v oblasti začleňování globálních témat do výuky. Proto budou realizovány vzdělávací workshopy pro ředitele škol a pro vedoucí pracovníky institucí, které zajišťují vzdělávání a přípravu pedagogů. Neziskové organizace, pedagogové i další aktéři činní ve vzdělávání se nakonec setkají na národní a mezinárodní konferenci, kde proběhne sdílení materiálů, zkušeností a příkladů dobré praxe napříč zapojenými evropskými zeměmi a budou představeny veškeré výstupy projektu, aby mohly být dále využívány a šířeny.
Dalšími partnerskými organizacemi jsou:
Johana Krajčírová – johana.krajcirova@arpok.cz
Projekt je podpořen z prostředků Evropské komise, České rozvojové agentury a žákovské kampaně byly podpořeny také z prostředků US Embassy Prague.
ARPOK, o. p. s.
U Botanické zahrady 828/4
1. patro
779 00 Olomouc
Nenechte si uniknout nic z toho, co děláme, a přihlaste se k odběru novinek. Posíláme je jednou za cca 2 měsíce.
Naším zakladatelem je
Univerzita Palackého v Olomouci.