Metoda od žáků vyžaduje, aby syntetizovali své znalosti a názory. Podporuje schopnost vybrat ty nejpodstatnější informace z daného textu a shrnout je stručně a výstižně do pětiřádkové „básně“.
Žáci si samostatně přečtou daný text a poté vyplní následující šablonu:
1/ První řádek je jednoslovný popis textu/tématu (podstatné jméno).
______
2/ Druhý řádek představují dvě přídavná jména, která text nejlépe charakterizují.
______ ______
3/ Třetí řádek vyjadřuje děj/akci tématu pomocí tří sloves.
______ ______ ______
4/ Čtvrtý řádek je věta o čtyřech slovech (sloveso může chybět).
______ ______ ______ ______
5/ Poslední řádek je jednoslovná asociace nebo synonymum související s tématem.
______
Evokace
Reflexe
Ve výuce může po individuální práci žáků následovat práce ve dvojicích nebo větších skupinách, kdy žáci společně vytvářejí verze Pětilístků. Při práci zdůvodňují, porovnávají, argumentují, hledají kompromisy, přeformulovávají, revidují …
Aktivita seznamuje žáky se způsobem hygieny v Japonsku. V textu o lázních sentó žáci procvičují různé vrstvy národního jazyka se zaměřením na cizí slova.Z publikace Čeština.
Doporučený věk: 14+
Prostřednictvím dětské knihy „Cesta“ přináší lekce žákům zamyšlení nad tím, co tvoří domov a co znamená domov opustit. Z publikace Učíme v souvislostech na 1. stupni ZŠ. Doporučený věk: 9+
POUŽITÉ ZDROJE:
KYNCL, Libor, KYNCLOVÁ, Beata. Pětillístek. [Online]. 8. 4. 2013. [cit. 08-10-2023]. Dostupné na: https://liborkyncl.estranky.cz/clanky/metody-rwct/petilistek.html
ARPOK, o. p. s.
U Botanické zahrady 828/4
1. patro
779 00 Olomouc
Nenechte si uniknout nic z toho, co děláme, a přihlaste se k odběru novinek. Posíláme je jednou za cca 2 měsíce.
Naším zakladatelem je
Univerzita Palackého v Olomouci.