Slouží k zaznamenání podstatných myšlenek, žák má možnost se vyjádřit k textu a přidat vlastní myšlenky. Žák/yně text spojuje se svými znalostmi, otázkami, asociacemi, předpoklady – sám/a se sebou – a vytváří si na něj názor. Metodu lze použít u textů libovolné délky a je vhodná i pro celé knihy.
Rozdáme žákům text a požádáme je, aby si při individuálním čtení vybrali několik částí textu, které je zajímají, přitahují, překvapují, chtějí je komentovat nebo se o nich dozvědět více. Je dobré dát žákům nějaký minimální očekávaný počet těchto částí.
Žáci si rozdělí stránku papíru vertikálně na dvě části:
Uvědomění si významu nových informací
Cílem lekce „Klimatická změna v zajetí času“ (z materiálu Příčiny a důsledky) je přimět žáky, aby si uvědomili komplexní povahu klimatické změny, a podnítit je k přemýšlení o klimatických změnách z globálního i historického hlediska. Vhodné např. do zeměpisu, dějepisu. Doporučený věk: 13+
Žáci se seznámí s tím, jak naslouchání pouze jedné straně či jednomu příběhu může negativně ovlivnit naše chápání světa. Na základě vyprávění Chimamandy Ngozi Adichii se dozví, že média a literatura dostupná široké veřejnosti často vyprávějí pouze jeden příběh. Doporučený věk 12+.
Žáci procvičují větné členy na příkladu článku o znečištění moří plastem. S použitím metody dvojitého zápisníku reflektují text. Lekce pochází z publikace Čeština. Doporučený věk 12-13 let.
KYNCL, Libor. Dvojitý zápisník liborkyncl.estranky.cz [Online]. 7.4.2013. [cit. 2023-05-26]. Dostupné z: https://liborkyncl.estranky.cz/clanky/metody-rwct/dvojity–zapisnik.html
Double-Entry Journals. WETA Washington, D.C. [Online]. © 2023 [cit. 08-10-2023]. Dostupné na: https://www.adlit.org/in-the-classroom/strategies/double-entry-journals
ARPOK, o. p. s.
U Botanické zahrady 828/4
1. patro
779 00 Olomouc
Nenechte si uniknout nic z toho, co děláme, a přihlaste se k odběru novinek. Posíláme je jednou za cca 2 měsíce.
Naším zakladatelem je
Univerzita Palackého v Olomouci.