Globální vzdělávání

Definice dle národní strategie

Globální vzdělávání (dříve také globální rozvojové vzdělávání – GRV) je celoživotní vzdělávací proces, který vede k porozumění ekonomických, sociálních, politických, environmentálních a kulturních procesů, které čím dál více ovlivňují životy lidí v globalizovaném světě.

Rozvíjí dovednosti a podporuje vytváření hodnot a postojů tak, aby lidé byli schopni a ochotni aktivně se podílet na řešení lokálních a globálních problémů.

Globální vzdělávání směřuje k přijetí zodpovědnosti za vytváření světa, kde mají všichni lidé možnost žít důstojný život.

Publikace když se řekne GRV – Rámec Globálního rozvojového vzdělávání.

Hlavní témata GV (GRV)


Globalizace a závislost částí světa

  • ekonomická globalizace

  • světový obchod

  • kulturní, sociální a politická globalizace

  • migrace ve světě

  • mezinárodní instituce


Lidská práva

  • základní lidská práva

  • dětská práva a práva seniorů

  • rovné příležitosti a tolerance k jinakosti

  • demokracie a dobré vládnutí

  • rovnost mužů a žen


Globální výzvy

  • odstranění chudoby a nerovnosti

  • vyšší míra vzdělanosti

  • zdraví obyvatel

  • potravinové zabezpečení

  • přístup k nezávadné/pitné vodě


Humanitární pomoc a rozvojová spolupráce

  • rozvoj, jeho pojetí a kulturní podmíněnost

  • cíle udržitelného rozvoje

  • historie, motivy, principy humanitární pomoci a rozvojové spolupráce

  • aktéři mezinárodní humanitární pomoci a rozvojové spolupráce

  • aktivity ČR a EU v oblasti humanitární pomoci a rozvojové spolupráce

Národní strategie ke stažení

Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání schvaluje Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy ČR.