T-GRAF

Popis:

T-graf je univerzální grafický nástroj pro znázornění a zaznamenávání binárních (ano/ne, pro/proti) či srovnávacích/protikladných reakcí v diskusi.

Postup:

Žáci si rozdělí papír na dva sloupce. Do levého sepíšeme všechny klady a do pravého všechny zápory, které nás napadnou k danému problému.

Například po přečtení dvou úvodních textů na téma zasazení rajčete do školní zahrady mohou žáci ve dvojicích vytvořit T-graf a v pěti minutách do něj zaznamenat na levou stranu co nejvíce argumentů „pro“ zasazení rajčete do zahrady. Poté mají dvojice dalších pět minut na to, aby sepsaly co nejvíce důvodů „proti“.

Obdobně mohou žáci vytvářet seznam výhod a nevýhod propojenosti světa (globalizace). 

V dalších pěti minutách porovnávají svůj T-graf s jinou dvojicí. 

Fáze modelu E-U-R

Evokace

Reflexe

Tip:

T-Graf můžeme využít k:

  • Roztřídění kladů a záporů, výhod a nevýhod, fakt a domněnek, silných a slabých stránek.
  • Jako shrnutí, co se mi líbí a nelíbí na nějaké situaci.
  • Zdroj myšlenek pro další zpracování.
  • Co už z daného tématu umím a co neumím.
  • Shrnutí na začátku hodiny a porovnání na konci hodiny (pro zpětnou vazbu).
  • Třídění, co kam patří.

Lekce, ve kterých metodu najdete

Nepůvodní a invazní druhy

Lekce seznamuje žáky s nepůvodními a invazními druhy, podněcuje k zamyšlení nad propojeností světa z pohledu biologie. Z publikace globální témata napříč předměty. Doporučený věk: 13+


POUŽITÉ ZDROJE: