TABULKA TVRZENÍ ANO/NE

Popis

Metoda pro práci s textem, která rozvíjí schopnost práce s informacemi a argumentace. Samotná metoda zahrnuje všechny fáze E – U – R.

Postup:

  1. Rozdáme žákům tabulku Ano – Ne s tvrzeními, která souvisí s použitým textem.
  2. Žáci mají za úkol si přečíst tvrzení v tabulce a rozhodnout, zda jsou pravdivá či nikoliv. Svůj názor doplní do tabulky do sloupce „Před čtením“. 
  3. Rozdáme žákům text a vyzveme je, aby si jej přečetli. V textu se snaží najít informace k tvrzením v tabulce – mohou být přímo zmíněné či je nutné je domýšlet na základě kontextu. Do sloupce „Po čtení“ poté zapíší, zda jsou tvrzení pravdivá či nikoliv. Do sloupce „Poznámka“ mohou zaznamenat své myšlenky, argumenty či slovo, které jim sloužilo jako vodítko.
  4. Společně procházíme jednotlivé výroky a žáci hledají pro své odpovědi důkazy v textu a diskutují o nich.

Fáze modelu E-U-R

Evokace

Uvědomění si významu nových informací

Reflexe

Lekce, ve kterých metodu najdete

Ženy ve vědě

Žáci a žákyně v lekci srovnávají postavení žen ve vědě – chemii. Na příkladech konkrétních vědkyň vyhledávají, zpracovávají a diskutují informace týkající se postavení žen ve vědě v minulosti i současnosti a významu jejich objevů v chemii.

Klima a ozbrojený konflikt

Lekce je zaměřena na souvislost mezi ozbrojenými konflikty a klimatickou změnou. Žák se zamyslí nad svojí dosavadní znalostí této problematiky a pomocí práce s textem ji případně doplní. Lekce využívá tabulku tvrzení či volné psaní. Doporučený věk: 17+


POUŽITÉ ZDROJE