VÍM-CHCI VĚDĚT-DOZVĚDĚL/A JSEM SE (V-CH-D)

Popis

Metodu lze použít ke strukturování celé vyučovací hodiny. Vyzývá žáky, aby se zamysleli nad tím, co již o tématu lekce vědí, položili si k němu otázky a našli na ně odpovědi. 

Postup:

  1. Účastníci vytvoří na papíře tabulku V ‒ CH ‒ D, která se skládá ze tří sloupců s názvy Vím, Chci se dozvědět a Dozvěděl/a jsem se. Žáci zapíší, co již o tématu vědí, do sloupce s názvem Vím.
    TIP: Ve třídě pomáhá, když žáci sdílejí své nápady se spolužákem, než začnou odpovídat. 
  2. Žáci přemýšlí o otázkách, které mají k danému tématu. Mohou začít tím, že si zopakují, co vědí, a najdou oblasti, kde jsou jejich znalosti neúplné. Své otázky zapíší do tabulky do sloupce s označením Chci se dozvědět.
    TIP: V hodině by si žáci měli přečíst text (nebo si poslechnout přednášku či provést jiný druh zkoumání). Připomínáme jim, aby hledali odpovědi na své otázky a případné nové myšlenky, které nepředpokládali. 
  3. Žáci zapíší věci, které se z textu dozvěděli, do sloupce s nápisem Dozvěděl/a jsem se. Nejprve zaznamenají odpovědi na své otázky a poté uvedou další zajímavé nebo důležité myšlenky, které objevili. Práce s posledním sloupcem tabulky představuje důležitý krok v uvažování o vzdělávání i učení se, o tom, jak nové poznatky souvisí s naším životem a předchozí zkušeností.


    Podrobný popis metody s dalšími tipy do výuky je dostupný například zde: https://www.mendelova.cz/files/posts/150/files/v_-_ch_-_d.pdf

    Fáze modelu E-U-R

    Evokace

    Uvědomění si významu nových informací

    Reflexe


    POUŽITÉ ZDROJE: