POSLEDNÍ SLOVO PATŘÍ MNĚ

Popis

Tato metoda rozvíjí schopnost hledat v textu důležité sdělení, formulovat vlastní názor a aktivně naslouchat. Je také vhodná k nácviku některých diskuzních pravidel. Metodu je možné použít v části hodiny, kdy žáci získávají nové informace, souvislosti a vazby. 

Postup:

  1. Jeden žák oznámí třídě, který citát si z textu/videa vybral (například, pokud žáci zpracovávali text metodou podvojného deníku).
  2. Ostatní odhadují, proč si jejich spolužák vybral právě tento citát. Vždy hovoří pouze k tomu, kdo svůj citát představil, nikoliv k celé třídě či mezi sebou navzájem. 
  3. V závěru diskuse prozradí žák, který svůj citát představil, své důvody proč si jej vybral. Toto je definitivní konec diskuse. Poslední slovo tak patří tomu, kdo četl citát. 
  4. Poté můžeme vyvolat dalšího žáka, aby ostatním přečetl, co zaujalo jej/ji, a celý proces se opakuje.

Fáze modelu E-U-R

Uvědomění si významu nových informací

Lekce, ve kterých metodu najdete

Nebezpečí jednoho příběhu

Žáci se seznámí s tím, jak naslouchání pouze jedné straně či jednomu příběhu může negativně ovlivnit naše chápání světa. Na základě vyprávění Chimamandy Ngozi Adichii se dozví, že média a literatura dostupná široké veřejnosti často vyprávějí pouze jeden příběh. Doporučený věk 12+.


POUŽITÉ ZDROJE